Back in town

Hemma igen efter 33 timmars resa. Lite drygt var det allt men det gick bra.
Vi akte i sommarkläder, sandaler och hela baletten. När vi skulle pa sista flyget hem, i Istanbul, var det sa att vi skulle hoppa pa en buss som skulle kora till flygplanet. Det blaste och det SNÖADE!! Det ar nog inga problem för er att att tanka er att jag i det ögonblicket langtade tillbaka till varma och soliga Thailand.
Men nu var vi ju sa nara hem, da började man kanna nagot som kan liknas vid hemlangtan, forsta gangen pa hela tiden jag verkligen känt det.

Väl hemma, med ryggsack, vaska, taxfreepåsar (TUNGT) gick jag glad i hågen mot mitt trapphus. Val dar ligger världens största spya på marken, precis framför dörren. Superkänslig som jag är fick jag kväljningar. In kom jag iallafall. Väl uppe vid min dörr, innanför den ligger världens hög av post och reklam. En snabb titt - inget roligt.
Sätter på datorn. Inget särskilt där heller. Sätter pa badvattnet och häller upp en drink. Vips så är man tillabaka igen, och det känns som man aldrig varit hemifrån. Det är bra skumt det. Något bra blir det av den här dagen iallafall - ska ut i kvallen och sammanstråla med vännerna, festa lite, tjattra lite - det har jag längtat efter!

Kanske sista inlagget fran Koh Chang..

Resan narmar sig sitt slut. I morgon eftermiddag aker vi fran K.B. resort till Bangkoks flygplats for att omkring midnatt satta oss pa flyget hem, med mellanlandning och 8 timmars vantetid i Istanbul. Blir nog lage for mycket taxfreeshoppning. Passa pa nu och bestall om det ar nagot ni vill att jag handlar till er! Parfym eller sa!
Fast for en av oss tog semestern slut igar. Mammas sambo avbrot resan och ombokade sin flygbiljett. Hans pappa ligger pa sjukhuset och har nog inte sa langt kvar. Verkligen trakigt!

Pa tal om roligare saker sa moppade vi till skraddaren igar pa formiddagen for att titta pa byxorna, de var perfekta!
Sa fina, sa fina! Och jag ar glad. De ser ut exakt som de andra jag har och sitter perfekt.
Annars har vi bara slappat, pa grasplatten vid var bungalow, badat i havet for att sen framat eftermiddagen sitta vid poolen. Theo trivs battre dar. Han badade i havet nagra ganger da de precis kommit och fick roda utslag. Nat skumt i vattnet kanske? Da ar poolen battre. Och ni kan tro att det ar fint dar!

Idag ar det alla hjartans dag! Ar det nagon ni har eller ska uppvakta idag, denna dag? Hur och vad hittar ni pa?

Koh Chang, Thailand

Dagarna rusar i vag. I borjan kandes dagarna lite langa, nu hinner man knappt vakna innan det ar dags att lagga sig igen. Hemresedagen narmar sig. Sorgligt. Som jag skrev i forra inlagget skulle vi ju ut och kora moppe. Jag, brorsan och Anders. Fanns dock bara tva mopeder. Brorsan sa att jag kunde aka med honom. Alltsa sitta bakom men det ville jag inte. Hela poangen var ju att fa kora sjalv. Sa de akte ivag de tva. Kom tillbaka efter nagon timme och da hade brorsan voltat med moppen och fatt skrapsar pa fot, ben och armbage. Ingen fara dock. Tur bara att jag inte satt bakom honom.

I forrgar var vi ute och korde hela dagen. Harligt.
Hade lamnat in ett par byxor till en skraddare i fredags och skulle dit igar och prova dem, men da sa de att de inte kunde sy just sana byxor. Just detta ar typiskt for thailandare. Ja visst, vi kan fixa det, inga problem bla bla bla bla bla bla for att sen in i det sista erkanna att de inte kan. Korde till en narliggande by i dag och pratade med en annan skraddare som lovade att han kunde. Visar sig i morgon nar jag ska dit igen och prova. Spannande.
For ovrigt har vi passat brorsonen, Theo idag. 11 manader och full med myror i kroppen. Han ar inte lugn en sekund den grabben. Fullt os i honom fram tills han somnar, for att sen satta igang sa fort han vaknat. Han ar mysig och rolig men det var skont nar bror och Johanna kom hem igen fran dykturen de varit pa hela dagen idag.

Thaimat ar supergott, men efter 12 dagar borjar man sakna den svenska husmanskosten. Mamma Scan och pulverpotatismos.. ;-) Nu ar det dags for den sedvanliga drinken pa altanen innan middagen.

Ar varen pa vag darhemma??

Koh Chang, Thailand

Och sa var vi har igen. 17 manader efter vi lamnade det.
K.B. resort pa Koh Chang. Det kandes faktiskt skont att komma till ett stalle som man kanner igen. Man kanner till miljon, restaurangerna, affarerna. Ja, det var nastan som att komma hem. Vi bor i en bungalow med havsutsikt. Jag har sangen narmast fonstret sa det ar bara att dra isar gardinerna och jag ser ett blatt vidstrackt hav. Nagra steg och man ar i vattnet. Ar det tillatet att ha det sa bra?
Jag alskar Koh Chang. Overexploaterat eller ej. Har mest hallit till har i naromradet och har ar alldeles fantastiskt.

Bror med familj kom i forrgar. Kul med lite nytt resesallskap. Vi softar, slappar, blir uppassade(massage och dylikt mot betalning forstas) dricker och ater gott. Jag som omojligen klarar mig utan klocka pa armen darhemma har nu sen vi kom hit gatt utan. Har finns inga tider att passa. Vara magar styr nar det ar dags att ata, vi sover nar vi ar trotta, vi vaknar nar vi ar utsovda. Kroppens inre klocka styr. Sa har vill jag alltid leva.

Lite senare idag ska vi ut och kora moppe, ner till hamnen. Brorsan som har arenden dar, jag foljer med bara for att det ar kul att kora.

Forresten, till er som vill ha boktips kan jag varmt rekommendera "skuggdykare". Baserad pa en sann historia.
Handlar om nagra man som ar vrakdykare och hittar en ubat fran andra varldskriget pa en plats dar den inte borde vara. Ingen som vet var baten kommer ifran eller hur den hamnat dar. Berattar ocksa om tjusningen samt farorna med dykning. Jag blev alldeles hanford nar jag laste boken, sugen pa att borja dyka, for att sen blir alldeles forskrackt och inse vilken enorm fara havet egentligen ar. Fantastiskt bra bok! LAS.

RELAX

I dag ar varmaste dagen sen vi kom. Gar och svettas stora mangder.
Som tur ar sa har man ett helt vidstrackt hav att doppa sig i. Hotellet har en jattefin pool, men jag undrar vad den ar till for. Vem vill bada i en pool nar man har havet att valja pa. Anda ar det manga som ligger vid poolen, sa det ar nastan tomt pa stranden. Tokiga manniskor.

Skulle ha akt ut pa snorkeltur idag men vi valde att skippa det och relaxa istallet. Tar snorkelturen i samband med att vi lamnar den har on for Koh Chang. Tva flugor i en small. I morgon kommer bror med sambo och gullungen. Det ska bli mysigt. Dock har man hort lite skrackhistorier om Koh Chang nu fran manniskor vi mott under vara dagar har hittills. Nar vi var pa Koh Chang for ett och ett halvt ar sedan var det lugnt och fint. Hotellet var underbart, litet, mysigt och skont. Nu har de byggt ut med pool och fler bungalows.
Nu ska det vara liksom overexploaterat dar och skrapigt och hela baletten.
Det visar sig.

Nar det galler shoppning sa finns det inget alls att shoppa pa de platserna vi varit pa hittills. Och da menar jag verkligen INGENTING. Inga affarer. ingenting sant. Men det ar val det som ar charmen med de har platserna. De har inte anpassat sig sa mycket till turisterna an, men det kommer, det kommer.

Pa Koh Chang ar det battre, dar ska det finnas affarer fyllt med diverse turistskit. Fase om det blir shoppning av da.

Nu overger jag datorn till forman for havet.
Kram till er alla.

Koh Mak, Thailand.

I morse vid frukosten satt vi och diskuterade vad vi skulle hitta pa idag. Bestamde oss for att hyra cyklar och utforska on. Det ar en valdigt liten o och killen som ager hotellet har sa att det bara skulle ta nagra minuter att komma till andra sidan on, och nagra minuter att komma till vastra sidan. Men sa vet vi ju hur det ar med thailandarnas tidsuppfattning ocksa. Det finns en skola, ett tempel och gummitradsplantage som kanske kan vara roligt att titta pa tankte vi. Sagt och gjort, vi satte oss pa cyklarna och trampade. Det var varmt, klibbigt och svetten rann. De fatal minuterna blev till en halvtimme. Gummitradsplantage sag vi, och trampade vidare.
Kom till varldens avkrok. En gammal man stod och sopade marken fran blad och sant och halsade oss valkomna till Moon. Det var som att ga tillbaka 30 ar i tiden och hamna i hippieeran. Jag kan inte beskriva stallet med ord, det maste visas med bilder. Det var fantastiskt, vackert och mysigt men primitivt. Vi pratade med agaren som visade oss runt. En natt dar kostade 200 baht vilket ar cirka 40 kronor. Allt jag kunde tanka pa var filmen\boken Beach. Det kandes nastan som man kommit till ett hemligt stalle som bara nagra fatal utvalda vet om.

Vi fortsatte. Kartan stamde inte och de thailandarna vi motte bara nickade nar vi fragade om vi skulle at det hallet for att komma dit vi skulle eller om vi skulle at det andra hallet. Nick nick nick nick. Jaha. Bara att chansa. Och an var det fel och an var det fel. Mamma borjade oroa sig for att vi kommit vilse. Vilse pa en o som bara ar nagra kilometer brett. Jag kunde inget annat an att skratta. Och vad leriga vi blev. Ni skulle ha sett cyklarna. Rod lera som typ inte gar bort aven om man skrubbar sig som bara den. Allt som allt trampade vi i 4 timmar och inte sag vi nagot tempel och bara en snabb skymt av en skola.

Vi kom tillbaka till hotellet strax efter tva och det var havet som gallde direkt.
Legat och slappat resten av dagen och har verkligen njutit, av solen, av havet och av farskpressad apelsinjuice.

Roligt att lasa era kommentarer darhemmaifran.
Channah, ska forsoka lagga in nagra bilder nar vi kommit till Koh Chang. For det ar ju sa som man sager, bilder sager mer an ord. Hotellet vi bor pa nu kostar 1900 baht, cirka 380 kronor men sa ar vi ju tre ocksa.
Men annars finns ju det dar stallet Moon som jag pratade om ;-)
Kram kram kram

Koh Mak, Thailand

Efter lite strul pa Thailandskt vis kom vi ivag med bat till Koh Mak idag. Det var som att ha dott och hamnat i paradiset. Och da skamtar jag inte. Har kan man verkligen snacka om kilometerlanga strander. Vi bor i en bungalow precis intill stranden. Stort hotell med bungalows langs hela stranden sa det kanns nastan som man ar enda manniskan pa stranden.

Jag glomde beratta igar att vi pa baten till Koh Kood traffade en mycket trevlig thailandare med en liten apa. Han berattade att apan gatt i skola for att lara sig plocka kokos. Nu var de pa vag hem till hans egna o. Han bodde dar ensam med nagra arbetare och tva apor. Apan som han hamtade hem nu kunde plocka 400 kokosnotter om dagen, men nasta ar kan den hinna med cirka 1000 notter om dagen.

Har tagit manga trevliga bilder som jag sa garna skulle vilja dela med er men det far nog vanta tills jag kommit hem. Har visserligen kamerasladden med mig men men..

Sander tankar med sol och varme till er darhemma.

Koh Kood, Thailand

Lugn, lugn, lugn. Maste lara mig anama thailandarnas livstil. Det man inte dor av ar ingen fara.
Skrev ett langt inlagg, men nar jag skulle gora ett citationstecken i texten sa tryckte jag pa de knappar man normalt gor pa en dator darhemma och fonstret forsvann, och med den texten.
Thailandarna ar ett folk som som tar saker och ting som de kommer, hetsar inte upp sig i onodan. De ar trevliga, glada och hjalpsamma trots att de inte har det sa fett alla ganger. Vi darhemma hetsar latt upp oss pa saker och ting, vi vill standigt ha mer och mer, och bara det basta ar gott nog. En ganska stressig tillvaro.

Vi traffade en familj i gar innan vi skulle ta baten ut till Koh Kood. En familj fran europa med tvillingflickor pa 6 manader. De berattade att de salt allting de agde och hade i Europa for en normadtillvaro. De hade inget egentligt hem utan reste dit lusten foll pa. Ett behagligt satt att leva. Till och med jag som ar sa hemmakar man bara kan vara kande att det kunde vara skont att leva pa det sattet. Nagon som tillsammans med mig vill saga upp allt och bara dra??

Batresan ut till Koh Kood skulle ta cirka en timme men den tog tva och den var sa gumpig. Jag tror att jag blev ett par cm kortare, varje gump kandes i ryggen. Men fram kom vi till en underbar o. Inte sa exploaterat som t.ex Phuket. Ryggsacksfolket har inte riktigt hittat hit an men de kommer, de kommer.
Miljon ar vackert, vattnet ar korallblatt, hotellet ar verkligen i harmoni med naturen. Allt ar av tra. Rummet ar inte pa langa vagar lika fint som det i Chantabury, men jag kan saga att det verkligen ar i harmoni med naturen. Vi duschar i det grona, narapa. Ett stort hal i taket precis dar duschen ar.

Aven i paradiset regnar det. Jag vaknade vid atta i morse och det oste verkligen ned. Da hade det regnat sen klockan ett i natt. Allt var dyblot, sa aven vara handdukar som vi hangt ute, under tak dock. Det lar ta ett halvt ar innan min handduk torkat i detta fuktiga klibbiga klimat.
Vid frukost slutade det regna och vi lade oss vid stranden. Snorklade lite, och har nu paddlat en runda till hotellet bredvid som har internet.

I morgon eller overmorgon aker vi vidare till Koh Mak, pa torsdag bar det av till Koh Chang for att traffa resten av familjen. Vi lever i all valmaga och har det sa bra som man kan ha det.

Kramar till er alla!!

Chantabury, Thailand

Anlande Thailand igar lite efter lunchtid.
Varma, klibbiga men overlyckliga. En minibuss vantade oss och korde oss direkt till Napoleon Village i strax soder om Chantabury. Allt som allt tog resan nastam exakt ett dygn, inraknat ar da den 6 timmars langa vantan i Istanbul, Turkiet. Men de timmarna flog ivag i ett nafs. Vi traffade en trevlig svensk kille pa planet och han gjorde oss sallskap pa flygplatsen, vi satt och spelade kort och tarning och njot av ett par goda, men herregud-vad-dyra, drinkar. Bara for att ni ska fa en aning om hur dyrt det var sa bestallde vi varsin kebabtallrik och det kostade 120 svenska kronor. Men vad gjorde det, vi visste ju vart vi skulle, till billiga underbara Thailand.

En middagsmaltid, riktig god mat, med en stor stark till gar loss pa 30 kronor. Skrattretande billigt.
En drink kostar 15 kronor. En klasse sma sota goda bananer kostar 1 krona. En colgate tandborste kostar 6 kronor.

Idag simmade vi med delfiner. En upplevelse. Sma, sota, goa och lena intelligenta varelser. Dock hade jag lite blandade kanslor. Att simma med delfiner ar nagot man alltid dromt om, men jag gillar inte riktigt det har med att gora det med delfiner i fangenskap. Killarna som jobbade med delfinerna som vi sag idag, det marktes att de tycker om sina delfiner och vill deras basta. Och det marktes att delfinerna tycker om dem. Sa det kandes okej anda.

Resten av dagen har vi legat pa stranden och lapat sol. En lang fin strand, folktom sa nar pa oss. Blaste precis lagom skont, och vattnet var VARMT. Lika varmt som i luften. Hotellet vi bor pa ar ocksa fint, en av de battre vi bott pa om man raknar med de tidigare gangerna vi varit i Thailand. Igar var det nog bara vi pa hotellet, idag ar det lite mer folk. Det ar skont och avkopplande, men ett par dagar till och jag far lappsjuka. Som tur ar sa aker vidare i morgon. Vart, hur, nar ar inte riktigt bestamt, men en o blir det.

Jag njuter av livet harnere, dricker paraplydrinkar och skalar for er darhemma.